Tandläkare

De borde prövas likväl som Veterinärerna (som faktiskt är på g).
Idag var det dags att påbörja mina gaddar, eller rättare sagt, de två som fattas. Brygga heter det och det billigaste alternativet om nu en helprotes är billigare, men det vet jag inte. Kan väl inte gå med en protes som glappar. Räcker väl med käften som så.

Noggrann undersökning av hela garnityret för att leta efter karies och mäta fickorna gubevars. Allihop förstås. Och det är klart att det inte får finnas några bakterier och det fattar jag. Men egentligen handlar det om pengar. Dra ut så mycket på tiden så det blir lönsamt i längden.

Ska väl inte träta mer om det, men det skaver i plånboken iaf. Och den är helt befriad från karies, vad jag vet, men djupa fickor har den. Tomma dessutom. 😀

Det är skit att vara pensionär utan tillgångar. Så nu har jag packat första banankartongen med loppisgrejer till vår-rundan. Hoppas att folk kan röra sig mer i samhället då. För loppis kommer det att bli, inte bara på gamla tanters pinaler för konkurserna kommer att stå som spön i backen. Regeringen ska skjuta till och skjuta till… inte fan har de skjutit till något för fattigpensionärerna, så de hamnar över existensminimum. Nä, snart ställs vi på rad och knuffas över kanten. Är synnerligen förbenad på mig själv som inte arbetade mera svart. Hade alla chanser i världen. Men som den plikttrogne svensken redovisades vartenda korvöre. Jaja, det är historia nu.

Nu blev det ju ännu mera gnäll. Ja, jag sitter här och har ont i tandhalsarna. Och i morgon bitti ska jag dit egen. Hujedamej.

Jag är med i lite olika grupper på facebook. Sådana där skrivarkurser som erbjuds gratis. En av dem ska pågå i 25 dagar och vi har kommit till hälften och jag är redan trött på det. Det här med ord är som hela min livsstil i övrigt. Roligt att sätta igång och tröttnar fort. Konstigt att jag hållit i den här bloggen så pass länge. Beror kanske lite på att den blev en räddningsplanka på nåt vis. En artificiell kontakt med yttervärlden eftersom den inre råkade packas in i ett vacuum. Men… en rolig grej. En av deltagarna från kurserna har gått med på att vi ska bli testläsare åt varandra. Det blir nog ganska givande. Inget lektörande utan bara som bollplank. Min lektör heter Margareta och har bloggen ”beskrivarblogg”. Mitt mångåriga stöd och lika många år som vän. ❤

Klockan är inte mycket. Det känns som om det vore natt och en liten tur med Bamse vore faktiskt på plats. Näst sista idag.

Gokväll 😀

10 reaktioner på ”Tandläkare

  1. Lycka till hos tandläkaren i morgon – jag borde vara där jag också, eftersom en ny brygga gick sönder i försomras – eller så… Har tvekat hittills men bör nog ta kontakt igen om jag ska få det som en reklamation! Kram kära vän.

    Gillad av 1 person

  2. Var också hos tandläkaren i förra veckan. Inga hål. Gissa om jag blev glad. Kul med skrivarkursen. Skulle gärna velat ha dig som testläsare/bollplank om jag var med. Lär man sig egentligen något nytt på de där kurserna?

    Gillad av 1 person

    1. Jag är mest med för att konstatera att jag egentligen inte har någon egentlig nytta. Det som redan sitter i ryggraden är svårt att ändra på. Har en benägenhet att alltid skriva i presens och där har jag inga medlöpare precis. 😉 Däremot så kan det ge mig inspiration att för en stund få vara med likasinnade. Lite ge och ta med konstruktiva tillrop. Vad som är frapperande och som en egen reflektion är att alla vill bli något stort. Mångas förväntan är att det ska finnas eller bli en kanal ut till något nytt i livet. Det är bra iofs men självinsikten om att bli en ny Läckberg eller W Moberg är försåtlig. Det är en bransch som ytterst få tar sig fram på.
      Och det är väl en promille av män i detta stora sammanhang som ägnar sig åt att vara med i kurserna.
      Men… jag håller mig på jorden och skriver när och hur jag vill, faktiskt. Och nu för första ggn en som kommer att testläsa. Ska bli spännande. Blir liksom mer privat – utan publik. 😀

      Gillad av 1 person

      1. Jo jag kan förstå att det kan vara inspirerande att få vara med likasinnade. Det är väl för resten inget fel att skriva i presens. Att bli någon stor författare har jag ingen dröm om. Det är mest språket och språkbruket jag själv skulle vilja ha testat. Kan tycka det är lite ålderdomligt i ordval och uttryck, men samtidigt vill man ju inte verka för modern och trendig. Men jag förstår att sådana här skrivarkurser lägger mest fokus på just romanskrivande.

        Gillad av 1 person

      2. Kommer ihåg boken ”Språklära” från skolan. Den var bra, och jag tror att den hade varit en tillgång nu på gamla dar. För oj, vad språket blir misshandlat (iaf mitt) under livet som gått. Ser det när jag skriver. Jag skriver som jag pratar och det blir så fel. Men nu har jag tränat några år och med Margaretas ”bekrivarblogg” hjälp har jag gått framåt.
        Romaner är nog störst, men SF är nog en större del än vad vi kan tro. Sience Fiction ligger i tiden, liksom. På det lägger vi ingen krut, eller hur? 😉 😀

        Gillad av 1 person

      3. Tack för tipset om beskrivarbloggen. Ska gå in och kolla runt lite där. Måste säga att jag har väldigt svårt för sience fiction både i bokform och på film.

        Gilla

      4. berkrivarblogg är en personlig bloggsida av min vän Margareta. Hon är min korrekturläsare och coach.
        Vill du ha kursinfo så sök på Marita Brännvall – Ann Ljungberg – Anna-Carin Svanå. Tre lättkommunicerande damer som bedriver både gratiskurser och betalkurser. 🙂

        Gillad av 1 person

  3. Hade jag tid skulle jag gå skrivarkurs jag också 😉
    Om jag förstår rätt så är det idag du varit hos tandläkaren med ”fortsättningen”. Hoppas att det gick bra.
    Är det något som gör mig arg så är det tandvården. Dyrt, och en pina. Ska man betala stora summor vill man väl helst att det ska gå till något ”gött” … inte till tortyr …
    På grund av corona-skiten frågade min tandläkare i våras om jag ville vänta … och så länge jag inte har några problem säger jag gärna ”ja tack” till det.
    Kramis min vän, och ta hand om dig ❤

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar