Limbo

Det här med att flytta, lovade jag förra gången för tre år sedan att jag skulle skriva om. Inte gjorde jag det inte. Inte den här gången heller. Men i förbigående kan jag väl nämna om att inte packa för tidigt, vilket har skett den här gången. Känns inte alls bra. I vanliga fall med mina flyttar genom livet har jag varit i bästa form. Idag går det i snigelfart. Beror nog på att jag inte varit med ordentligt. Föredrar att ta en flytt med yttersta ansvar och i min takt. Inte den här gången och borde vara glad åt de hjälpsamma händer som bistår mig. Men… det går för fort och för tidigt.

Limbo betyder väl något mellan hemmel och helvete har jag för mig och nu har jag fastat i ett sådant. Herre min Gnu… det är ju 5 veckor kvar. Nåja… alltid lär jag mig något. Om inte annat så får det bli sista flytten.
Arboga? Vad finns det där som drar? Några anhöriga är inte att förakta och varmt om fötterna lär det bli med fungerande hyresvärd. Nära vårdcentral med tanke om kommande tider. Inte dumt alls. Nära Arboga centrum och den gamla stadskärnan där svensk historia finns både nertecknad och sevärd. Lasse-Maja hade sina rötter där. I allafall har han fått en staty i parken vid ån. Förr gick vikingaskeppen ända opp till Åbågen (som det hette på den tiden) och hämtade arbetskraft ur de väntande unga män som strävade efter äventyr och uppehälle. Från Bergslagen kom de vandrande ner till Åbågen för att finna det ovan sagda.

Här i lilla Österåker sörmland har jag lämnat mina minnen kvar i form av några tavlor jag målat. Nostalgimuseet, tvärs över vägen, tog tacksamt emot dem och ska rama dem och sätta på väggarna. Det blir ett litet tack från mig eftersom jag kostnadsfritt fick använda både scen och träningslokaler hur mycket jag ville och behövde. Inte många som är så generösa och samarbetvilliga.

Vad har jag lärt mig av det här? Insett att jag är en vandrare förstås. Ett limbo mellan två psyken från föräldrar och miljö. Far som var en drömmare, filosof och konstnär. Mor som den dominanta, entreprenörsinnade och kraftkvinnan som hon var. För mig – ett ständigt pedlande mellan dessa två så olika typer av mänskliga sinnelag. Aldrig någon sinnesro fast jag sedan 70-talet hängett mig åt det som är så ”inne” idag. Yoga och meditation – gubevars.
Min egen dotter föreslog att jag skulle meditera mera för att det var så nyttigt. Hmm… ska, när jag packat upp på nästa stället ta kort på diplomet från 1973 och skicka det till henne. När man blir gammal så kommer råden av de som vet bättre. Precis som om vi gamla ingenting vet om vare sig det ena eller andra.

Har jag lärt mig något? Inte ett smack! Bara att reflektera över det som varit och inte kunna göra något ogjort. Syna de olika valen och förundras över på vilka förunderliga vägar som bar livet framåt.

Men… just nu fast i ett limbo som till slut ska lösa sig. Naturligtvis, eftersom jag just precis nu hemfallit åt den filosofiska ådran tog jag mig friheten att glutta lite i backspegeln innan jag ska ner i tvättstugan. Vad våren beträffar så lider jag med de flesta. Längtar efter värme och fåglalåt.

🙂

5 reaktioner på ”Limbo

  1. Har du packat ner saker som du behöver? Det kan ju vara lite frustrerande förstås 😉
    Annars tycker jag det är bättre att vara ute i god tid istället för att behöva stressa i spurten.

    Jag har redan märkt att vissa (främst yngre) tror att man helt tappat det, bara för att man blivit äldre. Varje drag av disträ art skylls på åldrandet, men då skulle de veta att jag var mer förvirrad och disträ som småbarnsförälder eller känslostormande tonåring … så det stämmer inte riktigt att allt hänger på högre ålder 🙂

    Men det dåliga korttidsminnet är nytt, det går ju inte att sticka under stol med ❤

    Hoppas det går bra med flytten och att du kommer trivas i det nya!
    Pöss på dig, vännen 😘

    Gilla

  2. Vännen, våren tycks också ha hamnat i limbo – det är fullt begripligt att du känner dig vilsen just nu, och att all hjälpsamhet kanske ibland blir tröttande – det är en stor förändring att flytta, också när det känns positivt på många sätt. Kram och ork till dig!

    Gilla

  3. Va flytt igen, hoppas du kommer trivas i Arboga, tänker mest på den pastejen när jag hör namnet. 😂 En orolig själ bor i dig, min själ sitter så hårt rotad att den nog aldrig kommer flytta på ditt vis. Blir väl till ”hemmet” med otur framöver. Många kramar 🦋🩵🦋

    Gilla

  4. Arboga är FINT! Minns ett underbart konditori med en sorts läktare på andra våningen…
    Ett tag hade jag själv tankar på att flytta till Arboga. På den tiden när jag var gift och jobbade i Västerås medan maken hade jobb i Örebro. Hoppas du ska trivas!

    Gilla

Lämna en kommentar