Flödet

Börjar luta åt att det där flödet fungerar och finns lite varstans. I går kväll fredag dök det upp nästan som en sanning.

Dottern ringde – uppbyggligt samtal – vi tog hundarna med oss ut till sonen – en trevlig stund i kretsen av mina barn – lämnade av dottern hemma hos sig och jag var i en otroligt fin balans på vägen hem – min systerdotter ringer och gråter innan jag hinner ur bilen – jag lovar att komma snabbt – upp i lägenheten och får med mig tandborste och nattlinne och ut på gatan igen för att köra ca 7 mil till den förtvivlade människan – ringer upp för att säga att nu är jag på väg – hon pratar och jag lyssnar ända tills jag är framme på hennes gård.

Jag har aldrig mött människor som ”gått in i väggen”, så vad kunde jag annat göra än att finnas närvarande. Om någon undrar varför just jag blev uppringd betyder att jag är den som står henne närmast förutom gubbe och barnen hennes. Och jag är moster. Och jag vet var problemet ligger. Men efter ytterligare pratande fram till midnatt stöp hon utmattad omkull på soffan. Gubben hennes kom hem strax efteråt och fick henne i säng. Jag gick och lade mig och fick en funderare att somna på.

Vaknade på morgonen med den insikten att hade jag inte fått det lugn och den energi från mina egna ungar, som var en helt oförberedd händelse, så hade jag förmodligen inte kört i becksvarta mörkret så långt och istället sagt att jag kommer i morgon. Men hennes röst, gråten, och de förtvivlade och surriga orden sa mig att det här är allvarligt.

Att under en livstid hålla en fasad och en dag faller fasade i ett överraskande ögonblick och människan står naken och ser sig själv – när sanningen når in och förståndet leker djävulen i huvudet, då är det skönt att få finnas nära och ta emot den som faller. Känner mig utvald över den här händelsen.

Nu är lugnet återställt och balansen i någorlunda ordning och jag kunde lugnt åka hem till mig igen. Bamse nöjd i soffan efter att ha fått återställa ”sin” balans på revirmarkeringarna utefter stråket. Och i morgon ska jag färga håret på grannen/vännen en trappa upp. Vardagliga och enkla saker och vara tacksam över så mycket för egen del  – egentligen.

🙂

8 reaktioner på ”Flödet

  1. Nu är Gilla-knappen kanske inte rätt knapp så… Hoppas din systerdotter kan ta sig igenom, hon måste tänka mest på sig själv framöver.

    Gillad av 1 person

    1. Precis så är det. Hon behöver isoleras från allt som läggs på hennes axlar. Tala med de som faktiskt kan och vet hur människor fungerar när något sådant här händer. Få hjälp med alla tankar, missmod, ångest och kraftlöshet som långsamt ätit upp henne.
      Tack för din respons 🙂

      Gillad av 1 person

    1. Ja, hjärtat på rätta stället är det allra viktigaste. Den här, mitt syskonbarn, var den som stöttade mig när jag hade det som värst för ett par år sedan. Hon är en ängel som läser av var och när hon behövs. Ger och frågar aldrig efter att ta för egen del. ❤ tbx till dig 🙂

      Gillad av 1 person

  2. Så fint att dina barn fanns för dig och gav dig orken att finnas för din systerdotter – god läsning så här på morgonkvisten, med 1 grad utanför fönstren, eldar i vedspisen, ljusstumparna som brukar hjälpa till har mössen ätit upp… Kram

    Gillad av 1 person

    1. ja, men visst är det bra underligt ibland. Är så tacksam och får ta och ringa till henne då och då framöver. Hon blev sjukskriven i torsdags en månad och befann sig helt plötsligt alldeles ensam under fredagen. Sonen i England – Tussan boende i broderns lägh inne i stan och gubben skulle arbeta och efter det befinna sig på något slags after work. Ett helt tyst hus och då slog det till. Ensam med tankarna på livet, morsan sin och bröder som ställt till det så oerhört under alla åren från barnsben.
      Tilläggas ett allt för stort ”ansvar” åt en morsa som kräver kräver kräver. Dessutom elak och har en offerkofta som är så tjock att den absolut aldrig kan repas upp.
      Fenomenet med syskongrupper är och har alltid varit en stor gåta.
      Här i Västerås är det klart och ganska skönt ute. Kom sent ur säng så nattens kyla hann försvinna. Möss har jag inga här på 10de våningen och är glad för det för dessa små hungriga varelser fick jag nog av när jag var barn. Möss…. nä råttor va det då. Större än katten. Hujedamej.
      Gooooood morgon och ❤

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar